keskiviikkona, helmikuuta 14, 2007

Kuihtuneiden kukkien aika on ohi


Nyt on kuihtuneiden kukkien aika ohi! Aurinko on alkanut paistamaan intoa ja kevät selvästi tulossa. On on! Ensimmäiset siemenet saa jo istuttaa kesäistä parvekepuutarhaani ajatellen. Multa on hankittu, paprikan ja chilin siemenet etsitty esiin ja ruukut ojossa. Jee!

Innostuin ostamaan jo uusia kukkasiemeniäkin, vaikka entisiäkin on tallessa. Tänä kesänä parvekkeella kukkii toivottavasti krassien ja sääkukkasten lisäksi Tarhadaalia ja (Vil)Miinanköynnös. Ja saapa nähdä keksinkö jotain muutakin kivaa, kunhan saan alku ja juuri -kaupan siementilauksen valmiiksi.

Yrteistä ajattelin pistää ainakin vanhat perinteiset: salvian, kanelibasilikan, rosmariinin, oreganon ja timjamin. Tillin ja persiljan taidan jättää vanhempieni ryytimaahan tällä kertaa. Parvekkeella mä saan niihin aina ötököitä.

Lisäksi täytynee kokeilla jälleen kerran tomaattia ja mansikkaa. Jos niistä olisi iloa tuolle pikku likallekin! Viime kesänä Siberia-lajike tomaatti kasvoi jo oikein makoisiksi herkuiksi ja tänä vuonna ajattelin kokeilla lisäksi jotain kirsikkatomaattilajiketta.

2 kommenttia:

amkp kirjoitti...

Hei mulla on sama projekti suunnitteilla tuonne mun miniparveketakapihalle.. Oon vaan vähän noviisi, viime vuonna suunnittelin ja tänä vuonna alan toteuttaa.. =)

Missä vaiheessa pitää porkkanat laittaa itämään maitopurkkiin? Ja entäs toi tomaatti? Ja sipuli? =) Jos siis tiedät hyvän sivun, jossa olis jotain ohjeita parvekepuutarhurille, jakaisitko osoitteen! =)

Anonyymi kirjoitti...

Käytköhän Anita enää täällä? Kauhistukseseni huomasin vasta nyt huhtikuussa, että tänne oli tullut kysymys. Onneksi olen tajunnut jo muuttaa asetuksia niin, että saan nykyään mailiin ilmoituksen kommenteista. Pyydän kuitenkin Anita anteeksi huolimattomuuttani!

Mä en tiiä porkkanoista, mutta tomaatit pistin huhtikuun alussa. Saa nähdä tuliko taas liian myöhään. Sipulia koetin avomaalle ekaa kertaa viime kesänä, eikä se oikein onnistunut. Kun ei oman silmän alla ollut koko aikaa, niin jäi vähälle huomiolle raukat.

Eli eipä minusta paljoa ollut apua. Mä kirjastosta lainailen aina noita yrttiopuksia ja joskus netistä löytyi hyötypuutarha-sivusto. Ei taida enää ollakaan olemassa. Harmi!